Friday 20 June 2014

Cuti-cuti Sabah - Ranau ( Poring Hot Spring)

Pada 11 Desember 2012 saya dan suami sekali lagi bercuti ke Sabah tetapi kali ini kami ditemani 2 orang anak lelaki. Bagi kami berdua, ini adalah kali ketiga kami ke sana. Namun bagi anak-anak, inilah julung-julung kalinya mereka ke Sabah. Sepertimana lawatan pertama dan kedua kami ke Sabah, lawatan kali ini juga berbentuk bercuti sambil bekerja. Suami bertugas mengajar pada 15 dan 16 Disember di Kota Kinabalu. Kebetulan tarikh mengajar ini jatuh pada cuti sekolah. Maka kami membuat perancangan dan menjadikannya sebagai percutian keluarga.

Kami merancang untuk bermalam di daerah Ranau pada hari pertama dan kedua. Seterusnya kami akan ke daerah Kudat sebelum berpatah balik ke Kota Kinabalu.

Pada hari pertama setelah tiba di KK kami terus ke Ranau  lebih kurang pukul 3.00  ptg. Dalam perjalanan kami singgah di Masjid Bandaraya Kota Kinabalu (Masjid Terapung) di Likas untuk menunaikan solat Zohor-Asar. Jom ke Masjid!

Lebih kurang pukul 3.40 ptg kami tinggalkan masjid dan meneruskan perjalanan ke Ranau. Ia satu perjalanan yang jauh. Kami tiba di pekan Ranau ketika hari sudah gelap, dalam pukul 6 lebih. Rupanya tempat penginapan kami malam itu masih jauh lagi ke dalam. Kami singgah sebentar di supermarket membeli bekalan makanan sedikiti sebelum meneruskan perjalanan. Lebih kurang setengah jam kemudian (memandu perlahan kerana keadaan yang gelap dan tiada kepastian) barulah kami tiba di Keenomulok Home; tempat kami bermalam. Kawasan ini hanya 13km dari pekan Ranau.

Mengikut perancangan......kami akan memandu dari KK - Ranau - Kudat melalui
Tuaran, Kota Belud, Simpang Menggayau
Ranau adalah nama bagi sebuah pekan dan juga daerah. Nama Ranau berasal daripada bahasa kaum Dusun "ranahon" yang bermaksud sawah padi. Penduduk di sini menanam 2 jenis padi iaitu padi bukit bagi yang tinggal di tanah tinggi dan padi sawah bagi yang tinggal di tanah pamah. Daerah Ranau terkenal dengan mukabuminya yang berbukit-bukit. Di sinilah letaknya Gunung Kinabalu yang terkenal di kalangan pendaki-pendaki dunia. Ranau juga adalah pengeluar utama tanaman dan sayuran tanah tinggi di Sabah. Selain daripda pertanian tanah tinggi, pelancongan juga menjadi induustri utama daerah ini.

Homestay tempat kami bermalam itu sebenarnya berada dalam kawasan Poring Hot Spring. Pemandangan di sekitarnya sangat cantik.

Keenomulok Home Ranau

Terasa nyaman ketika berada di luar.....
Keindahan Banjaran Kinabalu......
Kabus di puncak Kinabalu.....
12 /12/2012
Seawal 8.30 pg kami telah cek-out dari tempat penginapan kerana kami ingin melawat sebanyak tempat yang boleh. Kami cuma berada 1 hari sahaja di Ranau. Pada keesokan harinya kami akan ke Kudat. Pada hari itu kami sempat melawat beberapa tempat yang memang popular dengan pelancong.

1. Poring Hot Spring - ia sebahagian daripada Kinabalu National Park yang sangat luas. Ini adalah destinasi pelancongan yang paling terkenal di kalangan pelancong luar negara dan juga tempatan.  Di dalamnya terdapat berbagai-bagai aktivitik lasak dan menarik, yang sesuai untuk individu dan juga keluarga.

Tiket masuk.....conservation fee RM3.00
 (boleh guna untuk masuk ke Kinabalu Park di kaki gunung),
canopy walkway RM3.00 dan camera fee RM5.00

Petikan dari web Sabahattraction:
It is never a complete to hike up Mount Kinabalu but not swing by at the Poring Hot Springs. This hot springs is situated about 40 kilometers slightly northeast from the Kinabalu Parks Headquarters. Poring is situated in the lowlands which are contrasting with the Park's headquarters. Poring Hot Springs is the best place to distress and soak away all the sores and aches in your muscles. The water of the hot springs contains sulphuric minerals which have been deemed to have special healing properties and is very famous among the locals.

Other than the natural hot spring as the main attraction at Poring Hot Springs, there are also other interesting areas in the park which is worth visiting. There is a butterfly farm, the Poring Orchid Conservation Center, the tropical garden, the Poring canopy walkway and the Rafflesia flower site.

The butterfly farm is the first butterfly farm in Borneo. It features a vast garden, nursery and hatchery for the purpose of education, research and preservation. The Poring Orchid Conservation Center is the house of the largest collection of Sabah orchids as well as the rare endemic orchids. There is a staggering 1200 species of orchids in this center. It is at the tropical gardens where you get a chance to glimpse at mousedeer and deer sauntering in the garden in the company of some flamboyantly colored birds in the aviary. The Poring canopy walkway is a must visit for those who has ever set foot in the Poring Hot Springs as you can take a stroll amidst the lush greenery of the Menggaris tree. The walkway is 157.8 meters long and is 41 meters high. You also have the opportunity to see the largest flower in the world, the Rafflesia.

Untuk menghabiskan aktiviti di sini sahaja kita memerlukan beberapa hari. Oleh kerana kami hanya mempunyai sedikit  masa di sini, kami terpaksa memilih aktiviti tertentu sahaja. Pertama sekali sudah tentu berendam dalam air panasnya.

Merendam kaki dalam air yang mengandungi mineral  sulfurik
Merendam badan terus....
Kelihatan kolam-kolam untuk berendam
Telaga air panas sulfur yang membahayakan
Papantanda yang menceritakan pembentukan telaga air panas sulfur
Setelah puas berendam kami ke canopy walkway pula. Ini aktiviti yang agak lasak dan hanya sesuai bagi mereka yang tidak fobia dengan ketinggian. Mereka yang ada masalah jantung juga tidak digalak melakukan aktiviti ini. Canopy walkway ini sebenarnya jambatan gantung yang panjangnya melebihi 175 meter dan 41-43 meter tinggi. Aktiviti ini jatuh tempat kedua selepas 'air panas Poring', yang paling digemari pelancong.
Jom kita masuk!

Untuk sampai ke permulaan Canopy Walkway ini kita perlu berjalan lebih kurang setengah jam lagi, mendaki jalan yang berbatu-batu. Pakailah kasut sukan supaya lebih selesa, tetapi kami pakai kasut biasa sahaja pada hari itu. Anak-anak saya pakai selipar kerana itu sahaja yang kami ada. Bawa juga bekalan air minum yang banyak untuk mengelak kehausan.

Pondok Manggas ..... poin permulaan jambatan....belum mula lagi dah penat!
Budak berdua ni tak tahu penat.....tenaga muda
Jambatan gantung ini dihubungkan di antara 3 batang pokok yang super besar. Jambatan ini berayun apabila kita berjalan di atasnya. Bagi kanak-kanak dan remaja keadaan ini menyeronokkan mereka tetapi bagi kami ia satu yang menakutkan. Saya sangat berhati-hati ketika melangkah untuk mengurangkan kesan 'berayun' ini. Jambatan ini juga sempit dan hanya 6 orang sahaja boleh berada di atasnya dalam satu masa.

Walaupun rasa cemas ketika berjalan di atasnya namun saya sangat teruja kerana terasa seperti berjalan di atas pokok-pokok  dan dapat  melihat silara pokok di paras mata secara dekat.

Hutan yang kami 'redah' ini adalah hutanhujan Borneo. Dalamnya ada banyak spesis pokok yang besar-besar dan pokok jenis inilah yang dijadikan sebagai pengikat untuk mengokohkan kedudukan jambatan gantung ini.

Hah!.....tak terpeluk dek terlalu besarnya batang
 salah satu daripada pokok yang menjadi  'pengikat'

ciri-ciri keselamatan jambatan.....jaring di kiri kanan serta tali pengikat

Platform Seraya 2....diikat pada satu lagi pokok

Amaran di bahagian batang pokok.....
yang ini bahagian atas pokok

Menuju ke platform terakhir  jambatan
Seperti yang saya katakan sebelum ini, saya dan suami mengatur langkah ketika berjalan di atas jambatan ini, terutama suami yang sedikit 'gayat' dengan ketinggian. Namun sebaliknya anak-anak saya begitu 'santai' mereka berjalan, siap dengan aksi-aksi tersendiri.

Perjalanan dari platform pertama sehingga terakhir mengambil masa kira-kira 20 minit sahaja. Itu pun jalan-jalan yang sangat santai sambil berposing serta menikmati keindahan alam fauna ciptaan Allah di sekeliling.
Walaupun letih tetapi terasa begitu puas dengan aktiviti ini. Semua anggota badan berperanan aktif- fizikal. otak, perasaan , mata dan juga pendengaran.

Berihat di pondok terakhir
Selepas berihat terpaksa berjalan lagi untuk sampai ke pintu masuk. Jika sewaktu pergi mengambil masa hampir 30 minit ke poin bermulanya jambatan, tetapi kali ini masa yang diambil hanya 20 minit kerana sekarang berjalan menurun. Masih juga melalui jalan yang berbatu-batu dan semak-samun.

Kali ini berjalan menurun.....
                                                         Amaran.....jalan yang semak-samun
Walaupun menurun tetapi perlu berhati-hati melangkah
Suasana hutan yang mententeramkan.....
Setelah puas berjalan, anak-anak mengajak ke air terjun. Jika sebelumnya mereka berendam dalam air panas, kali ini mereka ingin berendam dalam air sejuk pula. Ada 2 air terjun di sini tetapi kami memilih yang paling dekat iaitu Air Terjun Kipungit. Walaupun dekat tetapi mengambil masa 15 minit juga berjalan ke sana.

Air Terjun ni jauh ke bawah.....penat juga turun
Berseronok betul budak berdua ni
Sepertimana biasa saya hanya merendam kaki

Taman rekreasi ini mempunyai kawasan hutan yang luas. Ketika berjalan melaluinya kita dapat melihat berbagai jenis tumbuhan, samada yang liar ataupun yang bukan liar. Tumbuhan-tumbuhan 'domestik' ditanam untuk mencantikkan lanskap. Sambil berjalan anak-anak saya sempat 'mengelik' dan merakam  Flora dan Fauna serta hidupan liar taman ini.

Gambar di bawah antara tumbuhan hutan yang kami jumpa.

Gambar yang seterusnya adalah tumbuhan yang biasa kita tanam di kawasan rumah.

Hutan dalam taman ini juga menjadi habitat semulajadi haiwan dan serangga.

Akhir sekali, keindahan alam  ciptaan Allah..... nyaman dan menyegarkan.

Lebih kurang pukul 12.15 tengahari kami tinggalkan Taman Rekreasi Poring. Tempat seterusnya yang kami lawat ialah Ladang Teh Sabah.